Svar: Mad og vægttab

9. februar 2010

Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor og far

Havregrød eller havregryn er noget af det bedste at give sit barn om morgenen og laver I grøden selv, må I gerne lave den med smørklat og letmælk eller sødmælk. Så kan hun ikke starte dagen bedre.

Brug også smør på brøddet, give hende sovs, dressinger osv. og lidt marcipan og lidt dessert en gang imellem er naturligvis også okay, men ellers handler det jo meget om at hun skal have naturligt fedtstof og sundt fedt indenbords.

I stedet for marcipan, som jo også indeholder meget sukker, kan hun derfor med fordel spise nødder. Det kan være nødder, som de er eller det kan være nødder er indgår i f.eks. mysli - igen skal I her sikre jer en type som ikke indeholder for meget sukker eller chokolade. Vælg helst en type hvor der er under 10g sukker pr. 100g.

Der er ikke ét fedtstof, som er sundest til børns mad og derfor anbefales det at variere mellem smør og smørlignende produkter samt blød plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.

Det er vigtigt at hun får mange små og hyppige måltider, hun bør få 3 måltider og 2-3 mellemmåltider om dagen. Det er vigtigt at spise tit for at holde blodsukkeret stabilt og det gavner ikke hendes vægt, hvis der går meget lang tid imellem hvert måltid.

Når børn ikke tager nok på eller er meget tynde, så vil holdningen ofte være at barnet bare skal have lov til at spise usundt. Men det er stadig vigtigt at hun ikke får for meget sukker og sukkerholdige produkter. Sukker hæver blodsukkeret og giver en falsk mæthedsfølelse og det gør at hun ikke spiser nok ...

Annonce

... af den rigtig mad. Det er derfor vigtigt at hun ikke får saftevand, slik, kager osv. hver dag.

De sunde fedtstoffer er de umættede fedtstoffer – de bløde og flydende fedtstoffer – samt fedt fra fisk. Der findes to slags umættet fedt: Enkeltumættet fedt, som vi især får fra raps- og olivenolie, nødder, mandler og avokado. Flerumættet fedt, som vi især får fra solsikkeolie, vindruekerneolie, majsolie, tidselolie og fede fisk. Alle bløde plantemargariner og -minariner samt flydende margarine består af en blanding af disse sunde fedtstoffer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som jeg tidligere har skrevet til jer om, så er det også vigtigt at I giver jeres datter protein og det får hun både via kød, fisk, indmad, æg, fuldkornsprodukter osv. Men også via f.eks. ymer, ylette og kvark. Det kan være en idé at give hende denne type surmælksprodukt for at give hende både lidt ekstra fedt og lidt ekstra protein. I kan også købe proteindrik til hende eller lade hende drikke koldskål, hvis det skal være lidt lækkert en gang imellem :)

Det lyder ikke som om at jeres datter spiser dårligt eller spiser meget forkert. Det lyder som om at hendes vægttab skyldes længere varende sygdom og derfor nedsat appetit. I skal naturligvis forsøge at holde hende så rask som muligt, så hun ikke når derud, hvor hun ikke vil spise, fordi hun er dårlig. Det er svært, jeg ved det godt, men forhåbentlig bliver det bedre i takt med at vi går foråret i møde - det er som regel vintersæsonen der giver flest forkølelser og mellemørebetændelser ...

Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin