Svar: Mad og vægttab
9. februar 2010
Alder:
3 år
Kære mor og far
Havregrød eller havregryn er noget af det bedste at give sit barn om morgenen og laver I grøden selv, må I gerne lave den med smørklat og letmælk eller sødmælk. Så kan hun ikke starte dagen bedre.
Brug også smør på brøddet, give hende sovs, dressinger osv. og lidt marcipan og lidt dessert en gang imellem er naturligvis også okay, men ellers handler det jo meget om at hun skal have naturligt fedtstof og sundt fedt indenbords.
I stedet for marcipan, som jo også indeholder meget sukker, kan hun derfor med fordel spise nødder. Det kan være nødder, som de er eller det kan være nødder er indgår i f.eks. mysli - igen skal I her sikre jer en type som ikke indeholder for meget sukker eller chokolade. Vælg helst en type hvor der er under 10g sukker pr. 100g.
Der er ikke ét fedtstof, som er sundest til børns mad og derfor anbefales det at variere mellem smør og smørlignende produkter samt blød plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.
Det er vigtigt at hun får mange små og hyppige måltider, hun bør få 3 måltider og 2-3 mellemmåltider om dagen. Det er vigtigt at spise tit for at holde blodsukkeret stabilt og det gavner ikke hendes vægt, hvis der går meget lang tid imellem hvert måltid.
Når børn ikke tager nok på eller er meget tynde, så vil holdningen ofte være at barnet bare skal have lov til at spise usundt. Men det er stadig vigtigt at hun ikke får for meget sukker og sukkerholdige produkter. Sukker hæver blodsukkeret og giver en falsk mæthedsfølelse og det gør at hun ikke spiser nok af den rigtig mad. Det er derfor vigtigt at hun ikke får saftevand, slik, kager osv. hver dag.
De sunde fedtstoffer er de umættede fedtstoffer – de bløde og flydende fedtstoffer – samt fedt fra fisk. Der findes to slags umættet fedt: Enkeltumættet fedt, som vi især får fra raps- og olivenolie, nødder, mandler og avokado. Flerumættet fedt, som vi især får fra solsikkeolie, vindruekerneolie, majsolie, tidselolie og fede fisk. Alle bløde plantemargariner og -minariner samt flydende margarine består af en blanding af disse sunde fedtstoffer.
Som jeg tidligere har skrevet til jer om, så er det også vigtigt at I giver jeres datter protein og det får hun både via kød, fisk, indmad, æg, fuldkornsprodukter osv. Men også via f.eks. ymer, ylette og kvark. Det kan være en idé at give hende denne type surmælksprodukt for at give hende både lidt ekstra fedt og lidt ekstra protein. I kan også købe proteindrik til hende eller lade hende drikke koldskål, hvis det skal være lidt lækkert en gang imellem :)
Det lyder ikke som om at jeres datter spiser dårligt eller spiser meget forkert. Det lyder som om at hendes vægttab skyldes længere varende sygdom og derfor nedsat appetit. I skal naturligvis forsøge at holde hende så rask som muligt, så hun ikke når derud, hvor hun ikke vil spise, fordi hun er dårlig. Det er svært, jeg ved det godt, men forhåbentlig bliver det bedre i takt med at vi går foråret i møde - det er som regel vintersæsonen der giver flest forkølelser og mellemørebetændelser ...
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske